zaterdag 10 april 2010

Twittermarketing: is JobCohen tegen wil en dank gelanceerd?

Obama scoorde ermee in de VS. Maxime Verhagen bewees dat het ook voor niet-hippe politici kan werken en twitterde zich vanuit het buitenland zichtbaar. Job twittert niet. Vragen? Spreek de voicemail in.Na de twitterende politici hebben we nu de getwitterde politicus. JobCohen.nl  is gelanceerd. Was dat echt tegen wil en dank, of  is zijn tegenzin een knap georkestreerd spel?
Cohen heeft vast nog nooit getwitterd en hij lijkt zich het getwitter van zijn campagneteam via @JobCohenNieuws maar met tegenzin te laten aanleunen. Op 27 maart berichtte de NOS nog: 'Daarbij  is al besloten dat lijsttrekker Job Cohen waarschijnlijk niet gaat twitteren.' Anders dan de Amerikaanse twitterpresident Obama is Cohen niet hip, en dat wil hij ook niet zijn.
Toen er toch een Obama-effect kwam, een nota bene door niet PvdAers gestarte actie op Facebook met de O-leus Yes we Cohen en met ruim tienduizend leden, vond Cohen het nodig om de Bescheiden Hollander  te spelen en dat 'knap overdreven' te noemen.

Dat vond online campagneleider Stronks natuurlijk niet goed. Je moet je fans wel serieus nemen. Er kwam haastig een damage control campagne:  Job Cohen wel blij met Yes we Cohen!  'Na al het nieuws over Yes we Cohen zou je bijna denken dat Job Cohen de spreuk vreselijk vindt en de campagne niet op prijs stelt. Het tegendeel is echter waar. (..) Sterker  nog: Job Cohen waardeert alle inspanningen van onderuit de  samenleving. Hij heeft speciaal voor de opgerichte  facebookgroep Yes we Cohen (al meer dan 13.000 leden) een filmpje opgenomen om dat uit te leggen, schreef PvdA Tilburg. Filmpje:  Mwoea, Job achter een computer. Wel met zijn armen over elkaar, dat dan weer wel. Cohen kreeg zijn eigen website www.jobcohen.nl met een ander Faceboekprofiel - vandaar misschien die laatste zin in zijn vaderlijk YouTube-filmpje: 'En sluit je aan op Facebook'.

Het kan nog Amerikaanser: enter de Pop van Job aka Pop Cohen, die AT5 (!) 2 weken lang veilt op Marktplaats. Tot 14 april. Neeneenee, de opbrengst van de door Jobzelf gesigneerde pop, gisteren nog onder de 1000 euri, gaat naar een door Jobzelf geseleceerd goed doel.
Maar al heet het dat Cohen hieraan meewerkt (door hem gesigneerd nietwaar?), ook hier werd een domper op gezet. JobCohenNieuws twittert: 'Job Cohen te koop via Marktplaats. AT5 zit met de Jobpop is in de maag:'  (tikfoutjes op Twitter kan je nu eenmaal niet verbeteren).

Langzamerhand zorgt die Twittersite voor een gespleten Jobprofiel. Moet dit misschien zijn imago van rustige, boven de partijen staande staatsman beschermen?  "Natuurlijk het nieuws van de dag dat Cohen 'dé' url niet wil hebben: http://bit.ly/ywcvoorjob" twittert hij over de domeinnaam yeswecohen.nl die (alweer) de PvdA Tilburg  hem cadeau deed.

 “Onderuit de samenleving” (*kuch* bezoekers van facebook zijn internationaal georiënteerd, twitteraars hoog opgeleid) is de tegenzin van JC een beetje zat.  PvdA Leiden: “Tot nu toe straalt Cohen uit dat hij moeite heeft met zo’n op zijn persoon geënte campagne. Hij geeft aan dat hij acties als Yes We Cohen op Facebook ‘niets vindt’ en er ‘niets mee heeft’. Dat is  jammer. Hij moet er de bindende kracht van inzien. (..) Als  Cohen wil dat we het samen doen, moet hij inzien dat zijn  persoon mensen nu al bindt. Daar moet hij zich niet  bescheiden voor verontschuldigen. Hij moet de waarde van  internet en sociale media onderkennen en die gebruiken.”

Dat laatste deed babyboomer Cohen absoluut niet. Allerlei nep-JobCohennen die in het gat sprongen werden teruggefloten:  “@Leonardnl @justinKees @integralvibes @198putten  Graag willen wij weten waarom jullie een nep account van Job  Cohen volgen. Job twittert niet.”
Maar met of zonder zijn goedkeuring kwamen er een Yes we Cohen-campagnelied, een Hyvespagina; de al genoemde nep-Job-Cohen-twitteraccounts, Yes we Cohen-T-shirts en –posters, een poll op GeenStijl (een  nek-aan-nekrace met 'Tak de Bosnegert' om de titel favoriete premier) en via Twitter ‘Cohentaal’ met nieuwe woorden als  (sociale) cohensie. Dan is er nog de poll op ikstemjobcohen.nl. Gisteren 55  stemmen. De stand:

Ik wil Job Cohen als premier 60% (33 votes)
Ik ben nog niet overtuigd 22% (12 votes)
Ik stem zeker niet op Job Cohen 18% (10 votes)
Total votes: 55

"Ik hoop dat heel veel mensen met mij mee willen doen", zei Cohen Obama-achtig toen hij lijsttrekker werd. Obama’s campagneteam maakte met een knappe online mediastrategie en met zijn medewerking veel potentiële kiezers tot stakeholders in zijn team. Ze werden lid van platforms (ook Twitter en facebook) waar hij actief was en gaven hun tijd, geld en ideeën aan de campagne. Obama en (of) zijn team luisterden naar die stakeholders en gingen relaties met ze aan.

Bij Cohen lijkt het eerder alsof hij hen buiten de deur wil houden terwijl zijn team hen binnenhaalt.
Misschien is de gedachte dat de babyboomer Cohen het zich niet kan permitteren te doen alsof hij ineens actief twittert en facebookt en draagt hij daarom die tegenzin uit: have your cake and eat it too.

Maar of het nu taktiek is of echte tegenzin bij Cohen, de vraag is of zijn team op deze manier genoeg persoonlijke betrokkenheid bij de lijsttrekker kan genereren. JobCohenNieuws heeft nu ruim 1200 volgers. Of die Job Cohen zelf zullen volgen in het stemhokje zien we in juni.
UPDATE:   
Tenzij achter @JobCohenNieuws een campagevoerder schuilgaat, is het blijkbaar inderdaad tegen wil en dank. @PvdA (die het officiele logo voert dus ofwel echt, ofwel strafbaar is) bericht dat @JobCohenNieuws 'onafhankelijk, niet van Job Cohen of de PvdA' is. Dit zou wel de schijnbaar tegenstrijdige boodschappen verklaren.
Wordt zo mogelijk vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten